Långfredag

Idag har vi haft gäster och jag hade brått i köket innan. Det var en del som skulle fixas. Jag hade börjat redan dagen innan med att plocka nässlor, skölja dom och förvälla dom.
Långfredagens kökstjänst innebar att vitlöksspäcka lammsteken och sen smörja in den med pesto innan den åkte in i ugnen. Potatisgratängen var nästa med rikligt med grädde och vitlök.
Dags för pajdeg som rördes i hop och sen en vila i kylskåpet medans löken skulle brynas mjuk och god, sen ner i matberedaren tillsammans med nässlorna. Förgrädda pajskalet och ner med lök och nässlor lite kryddor och riven ost på. In i ugnen och sen bara vänta på att dofterna skulle spridas i köket.
Dags att skiva kallrökt lax till rosor, det rykte syrran in och gjorde, mamma hjälpte till att skära upp snygga bitar av pajen på fat och sen dekorerades allt med ägghalvor och en klick turkisk youghurt en skiva citron.

Detta + sallad till lammsteken avnjöts med vitt eller rött vin i trevlig sällskap, till kaffet skånsk spettekaka som   syrran hade med i stället för en blomma.

Efter maten blev det klippning av foxterrier, det togs inga bilder av hänsyn till andra foxterrier ägare, men jag kan ta bilder på det som jag har kvar av honom vid ett senare tillfälle.

Vi hörs


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0